Ήταν γιός του Κρόνου και της Ρέας. Κάθε φορά που γεννούσε η Ρέα, ο Κρόνος ζητούσε το βρέφος τυλιγμένο στα σπάργανα και το κατάπινε. Η Ρέα που ταυτίζεται με την Φρυγική θεά Κυβέλη συνοδευόταν από ένα εκστατικό θίασο τους Κορύβαντες ή Κουρήτες. Όταν ήταν καιρός να γεννηθεί ο Δίας η Ρέα κατέφυγε στην Κρήτη όπου υπάρχουν διάφοροι μύθοι για τον τόπο που τον γέννησε. Τον έκρυψε σε ένα σπήλαιο και για να μην ακούσει τα κλάματά του ο Κρόνος επιστράτευσε τους Κουρήτες που χόρευαν δαιμονισμένα χτυπώντας τις μεταλλικές ασπίδες τους. Μια αίγα η Αμάλθεια που την φυλούσε ένας χρυσός σκύλος, δημιούργημα του Ηφαίστου, πρόσφερε το γάλα της στο νεογέννητο θείο βρέφος. Κατά τον Αθηναίο περιστέρια ανέθρεψαν τον Δία φέρνοντας του από τις όχθες του Ωκεανού την αμβροσία. Επίσης ένας αητός φτερούγιζε κάθε βράδυ τους αιθέρες για να φτάσει στην πηγή με το νέκταρ και να το φέρει στο Δία.
Που ήταν το σπήλαιο που γεννήθηκε το θείο βρέφος; Όπως λέει ο Ελευθέριος Πλατάκης: Μέχρι προ τινός επιστεύετο, ότι το σπήλαιον της κατά τον μύθον γεννήσεως του Διός είναι το άνωθεν του Ψυχρού Λασιθίου τοιούτον, το από του τέλους του π. αιώνος κ.ε. καλούμενον Δικταίον Άντρον. Η εσφαλμένη αύτη άποψη ήτο φυσικόν να διατυπωθή, αφ’ού πολλοί αρχαίοι συγγραφείς, έστω και ασαφώς εν πολλοίς ομιλούν εν προκειμένω περί της Δίκτης, η οποία κατά περίεργον τρόπον εταυτίσθη από των αρχών του αιώνος μας με τα μεταξύ Λασιθίου, Βιάννου και Ιεράπετρας όρη, ενώ η Δίκτη των Αρχαίων τοποθετείται πολύ ανατολικότερα, εις την περιοχήν της Σητείας»
Ο Πώλ Φώρ έχοντας υπόψη τα πιο πάνω που τοποθετούσαν την Δίκτη ανάμεσα σε Πραισό και Σαμώνιο, ερεύνησε για το Δίκταιο Άντρο στην περιφέρεια του όρους Μόδι. Ανάμεσα στα σπήλαια που ερεύνησε ήταν και κάποια στην περιοχή Πραισού(Χελιδονιές, Χαυγάς, Κηπιά) αλλά και στην ευρύτερη περιφέρεια της (Μαρνιά, Γιδάρη Λάκκο) για να καταλήξει ότι ίσως έχει χαθεί η είσοδος από κατολισθήσεις.
Στην Γ. Ακρόπολη της Πραισού που αποκαλείται από τους αρχαιολόγους λόφος βωμός βρέθηκαν : Μια σειρά από λέοντες που ήταν σύμβολο της θεάς Ρέας, και πολυάριθμα αφιερωματικά όπως ομοιώματα και κομμάτια αληθινού πολεμικού εξοπλισμού, χάλκινοι δίσκοι που θεωρήθηκαν κύμβαλα αντικείμενα όμοια με αυτά που βρέθηκαν σε άλλα ιερά αφιερωμένα στην Ρέα. Οι χάλκινοι δίσκοι -κύμβαλα και οι ασπίδες παραπέμπουν σε εκστατική λατρεία και έχουν συνδεθεί με το χορό των Κουρητών. Αυτά έχουν υποδηλώσει ότι πιθανώς σε αυτό το ιερό έχει λατρευτεί η Ρέα με τον γιό της Δία.
Birth of Zeus and Dikteon Andron (cave)
Zeus was the main deity worshiped in Praisos. He was the son of Cronus and Rhea. Every time Rhea was giving birth, Saturn asked her to give him the infant wrapped in swaddling clothes and he swallowed it. Rhea identified with the Phrygian goddess Cybele was accompanied by a troupe of ecstatic men called Korybantes or Kouretes. When was time to be born Zeus, Rhea fled to Crete, where there are several myths about the place of his nativity. She hid the baby in a cave and in order Saturn not to hear his cryings enlisted Kourites dancing like demons hitting their metal shields. A goat Amalthea guarded by a golden dog created by Hephaestus, gave her milk to newborn divine baby. According to the writer Athenian pigeons raised him by bringing ambrosia from the banks of the Ocean. Also an eagle was flied the skies every night to get to the source of nectar and bring it to Zeus.
Until recently was believed that the mountain Dikti with Dikteon cave were in Lassithi plateau while ancient writers situated both in Sitia’s mountains between Samonion(today’s Cavo Sidero) and the city of Praesos
Because of this Paul Faure searched for Diktaion in the region of Mount Modi in eastern part of Sitia province. He searched in Praisos area to, to conclude that it may have lost Entry from landslides.
In C. Acropolis Praisos called by archaeologists altar Hill were found : A number of lions which was a symbol of the goddess Rhea, and numerous offerings as models and pieces of real arms, bronze gongs, which were objects similar to those found in other shrines dedicated to Rhea. The bronze gongs, and shields mentioning ecstatic worship, have been associated with Kourites dance. They have indicated that probably at this temple Rhea with his son Zeus were worshiped.
Σύμφωνα με τον μύθο οι μέλισσες είχαν προσφέρει το μέλι τους για να τρέφεται ό μελλοντικός άρχοντας του κόσμου. Ο Δίας τις αντάμειψε χαρίζοντας τους ένα χάλκινο χρώμα που όμοιο του δεν είχαν άλλες μέλισσες και τις προίκισε με μεγάλη αντοχή και δύναμη για να μπορούν να ζουν πάνω στα κρητικά βουνά εκεί που βρίσκεται το σπήλαιο τα σκεπασμένα με χιόνι τους περισσότερους μήνες του χρόνου.
Κατά άλλο μύθο η Μέλισσα ήταν μια νύμφη που προσέφερε το μέλι της.
According to a legend, the bees had offered their honey to feed the future ruler of the world. Zeus rewarded with gifts of a bronze colour similar to not have other bees and endowed with great endurance and strength to live up to the Cretan mountain where the cave is covered with snow for most of the year.
In another myth Melissa who gave her honey was a nymph .
Σύνθεση με φόντο το σπήλαιο στα Καλαθιανά δυτικά της Πραισού. Composition with Kalathiana cave westwards of Praesos
Οι Κουρήτες ή Κορύβαντες. Kouretes or Koryvantes
Όπως αναφέρει ο Στράβων στα κρητικά κείμενα οι Κουρήτες λέγονται τροφοί και φύλακες του Δία. Η Ρέα τους έστειλε στην Κρήτη από τη Φρυγία. Άλλοι λένε ότι στη Ρόδο ήταν εννιά Τελχίνες. Ακολούθησαν τη Ρέα στην Κρήτη, ανέθρεψαν το Δία και μετονομάστηκαν Κουρήτες.
Ρέα και Δίας. Rhea and Zeus
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου